Godis eller choklad som marknadsföring?

candy-or-chocolateDe allra flesta människor gillar karameller eller godis av olika slag, oavsett om det är salt, surt eller sött som lockar mest. Genom att erbjuda dina kunder en godbit när de besöker ditt företag har du absolut ökat dina chanser till att få en ny återkommande kund.

Vilken typ av godis man vill ska representera företaget är väldigt individuellt. Vill man göra reklam för sitt bageri eller blomsterbutik kan choklad vara en passande godsak att bjuda på, medan ett företag som håller varmare temperaturer kan behöva ett godis som inte smälter eller lätt klibbar fast i varandra.

Det finns olika anledningar till att man väljer just det godis man väljer. Nuförtiden finns det ett så stort utbud från karameller och choklad, till tablettaskar och halstabletter och det finns för- och nackdelar med alla sorterna.

Fördelen med choklad är att majoriteten av människor gillar den. Den går att variera i olika smaker och för den som vill kan man få chokladen att se sådär extra lyxig och dyr ut. Nackdelen kan dock vara att choklad snabbt smälter, eller kan vitna om den ligger för kallt eller för länge.

Den som väljer tablettaskar av olika slag kan ofta få en väldigt stor fördel i sitt sätt att marknadsföra. En tablettask äter man sällan upp på en gång, vilket gör att kunden kommer att plocka upp asken och se ditt varumärke gång på gång innan asken är slut. Du kan även trycka ditt företags logga på utsidan av asken, eller se till att namnet på ditt företag syns tydligt. Nackdelen med tablettaskar är dock att godisbitarna lätt kan klibba fast i varandra om askarna förvaras i för varm eller fuktig temperatur.

När du väljer vilken typ av godis du vill att ditt företag ska erbjuda sina kunder så utgå från de förutsättningar ditt företag har. Den som vill skoja till det lite kan välja godis som respresenterar företagets produkter, t.ex. godisbilar för bilförsäljaren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *